Nordkalk Gotland

Reportage

|

Publicerat

av

FIE besöker Anders Sjögren och Nordkalk på Gotland

Efter en fin tur med Gotlandsfärjan från Nynäshamn och en skön natt på hotell Donner i Visby, var det dags att kvittera ut hyrbilen. De fyra milen från Visby till Lärbro genom det vackra Gotländska landskapet gick lugnt och fridfullt denna fantastiska morgonen i maj.

Lärbro kyrka

Jag har en dryg timme på mig innan det bokade mötet på Nordkalk och bestämmer mig för att besöka den vackra 1200-tals stenkyrkan i Lärbro, en av Gotlands drygt 290 kyrkor. Inne i kyrkan kan jag ta till mig av den fina dokumentationen över dess historia. Lärbro kyrka skiljer sig från övriga kyrkor med sitt ovanliga åttakantiga torn. Bredvid kyrkan finns en kastal från 1100-talet som utgjorde socknens försvar, och av en händelse så återinvigdes Gotlands regemente samma dag som jag besökte Lärbro. Kyrkobyggnaden är uppförd i etapper, äldst är kor och långhus från 1200-talet medan tornet är byggd kring 1350. Tornet såg då annorlunda ut med en gallerivåning och en hög spira. Tornet skadades svårt i en storm 1522, varefter översta våningen revs och dess nuvarande överbyggnad och spira uppfördes.

Nordkalk

Nordkalks anläggning ligger drygt fem kilometer kilometer från centrala Lärbro och sysselsätter för närvarande cirka 80-tal Nordanställda samt en stor mängd entreprenörer. Här tas jag emot av Anders Sjögren, 50 år, elansvarig vid Nordkalks anläggning och nyvald ledamot i styrelsen för FIE-Föreningen för industriell elteknik. Anders Sjögren med 29 år som anställd vid företaget besitter givetvis en gedigen kunskap om de omfattande el- och styrsystemen som måste fungera. Från dagbrottet som ligger ca 4 kilometer från huvudanläggningen som vi besöker, transporteras den krossade kalkstenen med ett transportband, som drivs av 4 st 132 kW elmotorer. För största möjliga säkerhet finns ett 50-tal nödstopp placerade utmed den enormt långa bandet. Huvudanläggningen uppfördes 1962 och har byggts ut kontinuerligt under årens lopp. Att kalkstensbrytning/hantering är en känslig fråga som på olika sätt påverkar den känsliga Gotländska naturen kan man förstå. För att ta största möjliga hänsyn till omgivande bebyggelse får arbete i dagbrottet ske mellan klockan 07 till 16 medan huvudanläggningen får drivas klockan 07 till 22.

Att Anders Sjögren trivs med sitt ansvarsfulla arbete går inte att ta miste på. I elverkstaden på sitt kontor är det hela tiden folk från olika elföretag som tittar in, ställer frågor och bekräftar sin närvaro. På fritiden tar huset i Lärbro, sambon och de tre barnen samt omsorgen om åldriga föräldrar som bor i närheten det mesta av fritiden. Men Anders vill inte förneka sitt stora intresse för bilar, fyrhjulingar och den nyinköpta båten.

Rune Björnström

Anders Sjögren

Bild: Anders Sjögren, elansvarig Nordkalk Lärbro.

Reportage

|

Publicerat

av

Nästa inlägg
Examen YH studenter Luleå
Föregående inlägg
Södra Cell Värö – Elsäkerhetsutbildning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fill out this field
Fill out this field
Ange en giltig e-postadress.
You need to agree with the terms to proceed

Meny